Co to jest dysleksja
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.
W tym syndromie trudności w uczeniu się można wyróżnić następujące postacie:
Dysleksja – trudności w czytaniu (najczęściej połączone z trudnościami w pisaniu);
Dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym także błędy ortograficzne);
Dysgrafia – niski poziom graficzny pisma (brzydkie pismo).
Spowodowane są zaburzeniami rozwoju niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich współdziałania (integracji percepcyjno – motorycznej), uwarunkowanymi nieprawidłową strukturą i funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.
Są to zaburzenia głównie funkcji językowych, jak i innych funkcji percepcyjno – motorycznych, a więc spostrzegania (wzrokowego, słuchowego, dotykowo – kinestetycznego), motoryki, uwagi, pamięci ( wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji (orientacji w schemacie ciała i przestrzeni).
Badania wykazują, że dzieci te stanowią ok 15% uczniów (3 uczniów w klasie), w tym 4% to przypadki poważnego nasilenia dysleksji rozwojowej.
Dzieci „ryzyka dysleksji” to dzieci z rodzin, gdzie występowała dysleksja, z nieprawidłowej ciąży i porodu, nieharmonijnie rozwijające się, z nasilonymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Im wcześniej zostaną rozpoznane i objęte opieką – ćwiczeniami logopedycznymi, korekcyjno – kompensacyjnymi, tym większe szanse aby zapobiec ich trudnościom szkolnym lub je zmniejszyć.
Objawy dysleksji rozwojowej:
Trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji:
- opóźniony rozwój mowy,
- opóźniony rozwój ruchowy (utrudnione raczkowanie, utrzymanie równowagi), mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo),
- trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, wadliwa wymowa,
- trudności z rozpoznawaniem rymów, zapamiętaniem nazw, ich sekwencji np. nazw miesięcy, dłuższych poleceń, wierszy, piosenek, tabliczki mnożenia,
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych fonetycznie, z wydzielaniem (analiza) sylab, głosek ze słów i ich syntezą oraz dokonywaniem operacji na głoskach, sylabach i cząstkach słów,
- błędy gramatyczne, trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi,
- trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
- obuoczność, zbyt długo utrzymująca się oburęczność,
- mylenie prawej i lewej ręki,
- nasilone trudności w czytaniu w klasie I,
- nasilone trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: długo utrzymujące się pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu np. p-b-d-g, l-t-ł,
mylenie liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie np. z-s, d-t, częste opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad pisowni.